Kulcsszereplő az elektromos átállás frontvonalában
A ZF a világ legnagyobb járműipari vállalatai közé tartozik, több termékcsaládjával is a globális értékesítési lista első helyét foglalja el. A név (Zahnradfabrik Friedrichshafen) az 1915-ös megalakuláskor a szó szerinti tevékenységre, a fogaskerék gyártásra utalt. Melyeket kezdetben a Zeppelinek meghajtáshoz használtak. Majd nagyon hamar, 1920-ban a fogaskerekek életre keltek a ZF által szabadalmaztatott Soden sebeségváltókban is. A kiváló minőségű sebváltók gyártása még ma is fémjelzi a cégóriást. Manapság persze már sok termékük nem is tartalmaz ilyen alkatrészt, kézzel tapintható az átalakulás, az alkalmazkodás az elektromobilitás kihívásaihoz. Mára Friedrichshafen a vállalt birodalom központja, 161 további kisebb-nagyobb gyártóhellyel kiegészülve, 31 ország iparát erősítik, 169 ezer embert foglalkoztatnak. Itthon is jól ismerjük őket, 1995-ben vásárolták meg a Csepel Autógyár egri üzemét. A ZF Hungária Kft. 1996. január 1-jén kezdte meg működését és hangsúlyos hazai ZF partner mások mellett például a Protruck Kft.
A ZF minden évben egy globális központi rendezvény keretében beszámol az elmúlt időszak műszaki, gazdasági eredményeiről. Az idén a rendezvény egyben a beharangozója is volt az IAA kiállításon való megjelenésnek. Hannoverben voltunk – kétszer is, hiszen itt volt az IAA is…- ahol a sajtótájékoztató mellett a gyakorlatban is megismerkedtünk a legújabb innovációkkal. Az elektromos járműgyártásra való átállás teljesen más megközelítést, másfajta gyártástechnológiát, új elektromos alkatrészeket kíván. Ezeket ötvözik a hagyományos elemekkel, és a nagy tudomány abban van, hogy ki tud minél kisebb, könnyebb, kompaktabb szerkezeteket gyártani. A tisztán elektromos jármű alatt, ha az akkumulátoros, nagyon kevés a hely. Illetve fordítva is igaz, az egyelőre nagy mennyiségű akkumulátor elhelyezése is problémát jelent. Továbbra is a teljes járműspektrumban jelen vannak a kerékpártól a haszongépjárműveken át egészen a hajózásig. Fontos szereplő pl. a szélkerék iparban is. És megjelentek az IT megoldások, melyek, mint szolgáltatás értékesíthető.
A ZF haszongépjárművekhez kapcsolódó innovációi révén formálja a szállítás
jövőjét.
A ZF Haszongépjármű Megoldások üzletága elkötelezett a haszongépjármű-
technológia fejlesztésében, többek között a szén-dioxid kibocsátás sökkentésével,
az alváz kialakítások optimalizálásával, a biztonság és a digitalizáció területén
történő innovációk fejlesztésével. A ZF-csoport valamennyi járműszegmensre
kiterjedő szakértelme, valamint globális gyártási képességei lehetővé teszik a vállalat számára az innovációk gyors és költséghatékony bevezetését. Ez a megközelítés rendkívül sikeresnek bizonyult, hiszen a ZF vezető globális beszállítóvá vált, az ügyfelek továbbra is a ZF-re támaszkodnak a technológiai megoldások és az innováció terén. Azaz nem kell saját költséges kutatás-fejlesztésbe bonyolódni, amikor van kipróbált, megbízható megoldás is.
Haszongépjárművek biztonsági technológiái fejlesztése
A ZF komoly tapasztalatokkal rendelkezik olyan rendszerek kifejlesztésében,
amelyek biztonságosabbá teszik a vezetést és csökkentik a balesetek kockázatát. A haszongépjármű-ipar legszélesebb termékportfólióját kínáló globális beszállítóként - az egyes alkatrészektől a teljes rendszerre kiterjedő megoldásokig - a ZF minden olyan rendszert biztosít, amely a legújabb GSR-szabványoknak (biztonsági követelményeknek) való megfeleléshez szükséges. A divíziók közötti
technológia átadási képességek kihasználásával az ADAS-technológiák
(vezetéstámogató rendszerek) új fejlesztéseit is ki tudja aknázni, és ezzel a
biztonsági rendszerek innovációját a következő szintre emeli. Az ADAS-technológiái kifinomult szoftverekre és algoritmusokra támaszkodnak annak felmérésében, hogy a jármű közelében lévő tárgyak veszélyt jelentenek-e. Az intelligens rendszerek a vezető álmosságát vagy figyelmetlenségét is érzékelik, és meghatározzák, hogy milyen intézkedésre, figyelmeztetésre vagy beavatkozásra van szükség. A ZF Safety Innovation Truck egyesíti a vállalatcsoport legújabb biztonsági technológiáit, beleértve az aktív Moving-Off Assist-ot, amely megakadályozza a gyalogosokkal való ütközést, a Highway Assist-ot, amely lehetővé teszi a 2. szintű autonóm vezetést, és az OnGuardMAX autonóm vészfékezési asszisztenst. A fejlett tolatási asszisztens megakadályozza a manőverezés közbeni személyi sérüléses baleseteket.
Teljes portfólió a közúti karbonsemleges közlekedéshez, a hibridtől a teljesen
elektromos járművekig.
A ZF a következő generációs elektromos hajtásláncokkal a haszongépjárművek
széles körét villamosítja, különböző és technológiailag nyitott megoldásokat kínálva az akkumulátoros elektromos vagy üzemanyagcellás járművekhez. Az új E-Mobility Kit, amely magában foglalja a központi hajtásokat, a CeTrax 2 és CeTrax 2 dual, valamint az elektromos tengelyeket, az AxTrax 2, AxTrax 2 dual és AxTrax 2 LF, tökéletes kínálat a gyártóknak. A tehergépkocsik és buszok teljes villamosítását elősegítő megoldások mellett a ZF új, nehéz haszongépjárművekhez szánt TraXon 2 Hybrid sebességváltója is hozzájárul az e-mobilitásra való átállás alakításához és a globális CO2-célok támogatásához.
eTruck
A ZF a szoftverek adta lehetőségeket kihasználva intelligensebb, összekapcsolt és
nagy hatékonyságú haszongépjármű-technológiákat fejleszt. A ZF intelligens
szoftvermegoldásainak a futómű-technológiákkal való integrálásával a járművek
teljesítménye és biztonsága javítható, így biztonságosabb és zökkenőmentesebb
utazásokat biztosít.
eTrailer
A pótkocsi egyre jelentősebb szerepet fog játszani a közúti áruszállítás szén-dioxid mentesítésében, függetlenül attól, hogy belső égésű vagy elektromos tehergépkocsi vontatja. A ZF elektromos pótkocsi koncepciója, amely a saját fejlesztésű AxTrax 2 e-Axle tengelyes pótkocsit az EBS fékrendszerrel és akkumulátoros rendszerdobozával együtt egy pótkocsiba integrálja, gyakorlatilag hibriddé alakítja át a dízel meghajtású szerelvényt.
EPS
A ZF elektronikus szervokormányzási rendszere támogatja a hagyományos és a
villanyhajtású haszongépjárműveket, és lehetővé teszi az autonóm működést.
A legújabb EPS rendszere kompakt kialakítással és kevesebb alkatrésszel
büszkélkedhet, integrált kényelmi és biztonsági funkciókkal. A rendszer csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.
Digitális megoldások a biztonságos, hatékony és fenntartható közlekedésért
A szállítási ágazat fejlődésével a szoftvermegoldások egyre fontosabbá válnak az
összetett logisztikai rendszerek kezelésében. A járműrendszerek terén szerzett
szakértelmének a szoftvermegoldások fejlesztésébe történő integrálásával a ZF
digitális megoldásai segíthetnek a flottakezelőknek abban, hogy a prediktív
diagnosztika révén optimalizálják flottájuk működését, és elkerüljék járműveik nem tervezett leállásait. Ez az átfogó megközelítés a flottakezelést a következő szintre emeli. A flottakezelők számára előnyös, hogy valós idejű adatokhoz és előrejelző elemzésekhez férhetnek hozzá, így optimalizálhatják járműveik, pótkocsijaik és járművezetőik mozgását. Annak érdekében, hogy segítsen a flottáknak kezelni ezeket a kihívásokat, a ZF olyan digitális megoldások csomagját kínálja, amelyek lehetővé teszik a járművek összekapcsolhatóságát, a kiberbiztonságot, a diagnosztikát és az adatelemzést.
SCALAR
A SCALAR, a ZF digitális flottakezelő platformja lehetővé teszi az operátorok
számára, hogy valós idejű, MI-alapú automatizált döntéshozatali és
hatékonyságnövelő eszközökkel javítsák működésüket. Az OEM-ek is profitálhatnak a SCALAR adatainak megismeréséből, hogy járműveik teljesítményét valós körülmények között mérhessék. A platform ember által vezetett és autonóm járművekkel is működhet.
Még nem kötelező, de hamarosan az lehet…
A fékbetétek, féktárcsák kopnak, a leváló részecskék a környezetet károsítják. Így
nem meglepő, hogy hamarosan jogszabály kötelezheti majd a gyártókat ennek
kiküszöbölésére. Szűrők kerülnek majd a fékszerkezetekre, melyek összegyűjtik a
leváló elemeket, de egyben biztosítják azok hűtését is.
A másik újdonságnak nem fognak örülni a járművezetők. Ez pedig az intelligens
biztonsági öv. Nem hangjelzés, még csak nem is az ülés rezgése figyelmezteti a vezetőt, hogy „hé ébresztő…!”, hanem az övfeszítő rángatja az övet a sofőr mellkasán. Kipróbáltam, elég rémes…! De valószínűleg sokkal hatásosabb, mint az eddigi megoldások!
Zeppelin és a ZF
A ZF vállalatot gróf Ferdinand von Zeppelin, a zeppelin léghajó feltalálója és Alfred von Soden-Fraunhofen mérnök alapította a Luftschiffbau Zeppelin leányvállalataként, hogy fogaskerekeket gyártson zeppelinekhez és más léghajókhoz. A zeppelin egy merev vázas, irányítható léghajótípus, amelyet tehát a tervezőjéről és gyártójáról, a német gróf Ferdinand von Zeppelinről neveztek el. Az első Zeppelin léghajók a 20. század elején épültek, felhasználva az első irányítható léghajó konstrukcióját, amelyet Schwarz Dávid úttörőmunkája alapozott meg. Schwarz Dávid (Keszthely, 1850. december 7. – Bécs, 1897. január 13.) technikus, a merev szerkezetű, könnyűfémből készült, kormányozható léghajó feltalálója. Találmányát halála után az özvegyétől vásárolta meg Zeppelin gróf, aki ezen léghajók révén vált világszerte ismertté, míg Schwarz neve lényegében feledésbe merült. Zeppelin konstrukciójának átütő sikere révén a zeppelin az egész világon az irányítható, merev szerkezetű léghajó neve lett. Ma újra repülnek utódai, a Bodeni tó fölötti 1 órás körutazásra bárki befizethet, akár az itt mutatott videón látható légijárműre, mely természetesen a Friedrichshafeni bázisról indul. Minden évben az IAA idején az egyik hajót átvezénylik Hannover közelébe, ahol egy közeli kis repülőtérről felszállva a ZF meghívására az újságírók is gyönyörködhetnek fedélzetéről a felejthetetlen látványban. Az idén én is a szerencsések között voltam, akik az IAA kiállítást 300 méter magasról is megtekinthettem a többi látványosság mellett.