top of page
montázs.jpg

75 évnyi innováció

 

Kicsivel több mint 75 évvel ezelőtt kezdett tehergépkocsikat gyártani a DAF. A DAF 2024-es sikereiről már beszámoltunk, de érdekes az út is, amelyet végigjárva a vállalat a csúcsra ért. A jeles évforduló alkalmával dióhéjban áttekintjük ennek a háromnegyed évszázadnak a legfőbb innovációit és mérföldköveit.

 

Maga a DAF márka közel százéves történelemre tekint vissza, hiszen a holland testvérpár, Hub és Wim Van Doorne 1928-ban alapította Eindhoven városában a Van Doorne’s gépgyárat. Az 1930-as évek elején vezették be a piacra az első pótkocsikat, amelyek azzal tűntek ki, hogy alvázuk szegecselés helyett hegesztéssel készült, így jóval könnyebbek voltak vetélytársaiknál. Ezek sikerein felbuzdulva adták vállalatuknak a Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek (magyarul Van Doorne pótkocsigyára) nevet, amelynek rövidítéséből megszületett a DAF márkanév. 

A második világháborút követően Európa újjáépítéséhez rengeteg tehergépkocsira volt szükség, ezért a DAF 1949-ben bemutatta az A30 típust. A három tonna hasznos teherbírású járművek egyedi ismertetőjegyeként hét krómcsík díszítette az orrukat. Ezeket gyorsan követte az A50 és az A60 öt, illetve hat tonna terhelhetőséggel. Majd 1950-ben megszületett az egytonnás A10 elosztó-teherautó. Rohamosan nőtt a modellváltozatok száma, így megjelentek a billencsek és hulladékgyűjtők kialakítására alkalmas fülke-alvázak, sőt, a katonai tehergépjárművek is. Így a DAF rövid időn belül a teherautó-piac meghatározó szereplőjévé fejlődött.

 

Akkoriban még járóképes alvázként készültek a holland tehergépkocsik, a fülkéket pedig a felépítményezők készítették. Ám a DAF 1953-ban megkezdte a saját fülkék gyártását is, nem sokkal később pedig már saját fejlesztésű és előállítású dízelmotorokat is kínált járműveihez, hamarosan turbófeltöltővel is kiegészítve. Majd 1957-ben megjelent a DO típus, amely 10 tonna teherbírású hátsó tengelyével nehézsúlyú, illetve nemzetközi fuvarozáshoz is megfelelt. A DO második generációja akkoriban újdonságnak számító fekhelyet is kapott. Ennek utódja, az 1960-as évek elején megjelent DAF 2600 a tágas és komfortos fülkéjével méltán kiérdemelte a „nemzetközi fuvarozás anyja” becenevet.

 

Ezt követte 1970-ben az F1600 – F2200 sorozat a billenthető fülkéjével, ami sokkal könnyebb szerelhetőséget, valamint jóval csendesebb járművezetői munkakörnyezetet biztosított. Három évvel később a DAF 2800 már két fekhelyet és még nagyobb kényelmet kínált, így a hosszú távú fuvarozás első számú teherautójaként tartották számon. Sőt, a DAF elsőként alkalmazott töltőlevegő-hűtőt a még nagyobb teljesítmény és kisebb üzemanyag-fogyasztás érdekében.

 

A holland gyártó 1980-ban új lendületet adott a hosszú távú és nehézsúlyú fuvarozásnak a 95-ös típussal, illetve az ehhez elérhető extramagas Super SpaceCab fülkével. Később a CF és XF, valamint az ezredforduló környékén bemutatott LF fokozta a DAF járművek népszerűségét. Majd 2010-ben az innováció újabb példájaként az eindhoveni márka először vezetett be a piacra hibrid hajtású tehergépkocsit. Az LF Hybrid villanymotorjának közreműködése városi forgalomban 20 százalékkal csökkentette az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Ezt a vonalat követve 2018-ban megjelent az első európai tisztán elektromos teherautó, a CF Electric.

 

Majd a tehergépkocsik méreteire vonatkozó az új európai szabályozások bevezetését kihasználva a DAF 2021-ben elsőként mutatta be a korábbiaknál hosszabb fülkét is kínáló új járműgenerációját. Ezzel a holland gyártó ismét élre tört a térkínálat és az aerodinamika terén. A hosszú távú fuvarozásra szabott XF, XG és XG+ családdal, valamint a belföldi elosztófuvarozásra optimalizált XD típussal a DAF két egymást követő évben is elnyerte a rangos Év Tehergépkocsija díjat. Az XF és az XD pedig tisztán elektromos hajtással is elérhető, akárcsak az XB városi elosztótípus. Mindeközben az eindhoveni vállalat, illetve anyacége, a PACCAR csoport már a jövőre készül innovatív fejlesztéseivel, mint például a hidrogénüzemű belső égésű motor és az üzemanyagcellás hajtáslánc.

 

Hub és Wim van Doorne alig hinnének a szemüknek, ha láthatnák ezeket a mai, korszerű tehergépkocsikat. Azt azonban nyugodt szívvel megállapíthatnák, hogy a DAF hű maradt egykori értékeihez, amelyek az innováció, a minőség, a hatékonyság, a kényelem és a biztonság. Büszkék lennének, az biztos.

Kapcsolat

Telefon: +36 1 2217399

E-mail: etruckandbus@gmail.com

alapzsuripng.png

Felíratkozás

Iratkozzon fel, hogy azonnal megkaphassa az e Truck & Bus oldalon megjelent híreket, frissítéseket.

Köszönöm a feliratkozást!

© H-2024 etruckandbus.hu

  • LinkedIn
  • Facebook
bottom of page